Proč mě bolí spodní záda?

Bolest dolní části zad je jednou z nejčastějších nemocí, přičemž více než 80 % populace zažívá v životě bolesti zad. Chůze je nejúčinnější aktivita, kterou můžete udělat, abyste zvládli bolesti zad.

Propuknutí koronaviru vyvolalo šílenství u práce z domova na kterou muselo hodně lidí přejít. To spustilo bolesti zad u spousty lidí, protože ne každý má doma u PC židli, která je vhodná na to, aby člověk na ní mohl sedět spoustu hodin denně. 

„Moje záda bolí! Co teď?“ Je to otázka, kterou jste si možná položili – a poté se zeptali Googlu. Přemoženi množstvím výsledků si možná jen pomyslíte: „Zapomeň na to!“ a pokračujete ve svém pracovním dni s otravnou bolestí zad. Naštěstí existují kroky, které můžete podniknout ke zmírnění bolesti.

I když ne všechny bolesti zad jsou stejné, tento článek nastíní běžné příčiny a několik dobrých prostředků k léčbě bolesti dolní části zad. 

Jaké jsou příčiny bolesti dolní části zad?

Vaše záda jsou komplikovaná. Skládá se z kostí, chrupavek, svalů, vazů a nervů. Problém s kterýmkoli z nich může způsobit bolesti zad. K bolestem zad může přispět mnoho věcí. Zde jsou některé běžné příčiny bolesti dolní části zad:

  • zranění zádových svalů
  • poranění nebo podráždění nervů
  • anamnéza skoliózy nebo jiných abnormalit páteře
  • artritida
  • jiné příčiny včetně těhotenství nebo jiných než muskuloskeletálních problémů, jako jsou ledvinové kameny
  • bolest levé dolní části zad vs. bolest dolní části zad vpravo

Bolest v kříži můžete cítit mnoha různými způsoby. Můžete si všimnout, že vaše bolest je pouze na jedné straně. Pak si vzpomenete, že jste nedávno použili nesprávnou techniku ​​zvedání, když jste museli vyprat šest dávek prádla – pravděpodobně jste si jen natáhli sval. Tento typ bolesti zad často vyřeší čas a sebeovládání.

Můžete také cítit bolest zad v dolní části zad na obou stranách. Tento druh bolesti může být důsledkem špatné tělesné mechaniky v prodloužených polohách – jako když jste druhý den seděli nehybně na nepohodlné židli během osmi hodin pracovních schůzek. Navíc každý z nás rok od roku stárne, a to může mít za následek i pár dalších bolestí zad.

Zatímco většinu bolestí dolní části zad lze připsat zranění pohybového aparátu (například zranění svalů, kloubů, kostí), ve velmi málo případech může být vaše bolest zad důsledkem něčeho jiného, ​​možná souvisejícího s vnitřními orgány. Například ledvinový kámen může způsobit bolesti zad, ale pravděpodobně také způsobí horečku, krev v moči nebo bolest při močení.

Máte potíže s ledvinami? Pak se vydejte tudy prosím.

Akutní vs. chronická bolest zad

Akutní bolest dolní části zad se týká bolesti, která trvá několik dní až několik týdnů. Je to nejběžnější druh bolesti dolní části zad a obvykle nevyžaduje lékařskou péči. Díky kombinaci odpočinku, pečlivého cvičení, tepla, strečinku a dalších domácích prostředků můžete léčit nejakutnější bolesti zad a vrátit se ke svému starému já.

Chronická bolest zad je definována jako bolest, která trvá tři měsíce nebo déle a její zvládnutí může být obtížné. Bolest dolní části zad je jednou z nejčastějších nemocí  – více než 80 % populace zažívá v životě epizodu bolesti dolní části zad. U chronických, dlouhotrvajících bolestí zad je nutná návštěva fyzioterapeuta.

Úleva od bolesti dolní části zad

V mnoha případech můžete snížit nebo odstranit bolesti dolní části zad tím, že uděláte několik relativně jednoduchých věcí:

Jít na procházku

Chůze je nejúčinnější aktivita, kterou můžete udělat, abyste zvládli bolesti zad. Doporučuje se 30 minut denně. Kromě boje proti chronickým zdravotním stavům (jako je obezita, srdeční choroby, bolesti zad), to může také zlepšit mnoho dalších zdravotních problémů. Nemáte čas chodit 30 minut? Chůze i 10 minut zhoršuje bolesti zad? Žádný problém! Trochu chůze je lepší než žádná. Dělej, co můžeš.

Stiskněte ty břišní svaly

Každý je vybaven svalem zvaným příčný břišní sval. Tento sval je vaší největší oporou. Představte si, že pomalu a jemně stahujete pupík směrem k páteři. A je to. Zapojili jste příčné břicho. Držte tento stisk po dobu 5 sekund, opakujte 5 krát a toto prováďějte 5 krát denně. Neoficiální důkazy také poukazují na lepší padnutí vašich džín (které, přiznejme si to, mnoho z nás nenosilo od začátku karantény)!

Změňte pozice

Právě jste se podívali na hodiny a zjistili, že sedíte dvě hodiny na jednom místě bez pohybu. Je čas vstávat! Jste na videokonferenci a nemůžete odejít od svého stolu? Žádný problém! Stačí vstát, stisknout břišní svaly (jak je uvedeno výše) a pochodovat na místě deset opakování. Toto opakujte po další hodině.

To je jen několik způsobů, jak se vypořádat s bolestí dolní části zad. Pokud je vaše bolest v dolní části zad vážnější a domácí prostředky nefungují, existují možnosti léčby. Můžete začít tím, že si domluvíte schůzku se svým ošetřujícím lékařem nebo fyzioterapeutem.

Facebookinstagrammail
Facebookmail

You may also like...