Jak se zbavit migrény? Zastavte ji, než začne

Migréna postihuje více než 37 milionů lidí. Čokoláda, sýry, víno a tmavá piva mohou vyvolat migrénu. Migréna může být rizikovým faktorem mrtvice. Pokud máte migrénu s příznaky podobnými mrtvici včetně slabosti na jedné straně těla, vyhledejte lékařskou pomoc.

Migrény postihují více než 37 milionů lidí. Se stresem a narušením pandemie COVID-19 mnoho lidí pociťuje bolest. Naštěstí existují kroky, které můžete podniknout k léčbě migrény – a především k prevenci. 

Než půjdeme dále: Pokud pociťujete náhlou silnou bolest hlavy nebo máte příznaky  podobné mrtvici, jako je slabost na jedné straně těla nebo nezřetelná řeč, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc .

Co je to migréna?

Migrény jsou časté, bolestivé a dlouhotrvající bolesti hlavy, které mají obvykle čtyři různé fáze:

  • Prodrome. 24–48 hodin před migrénou můžete zaznamenat změny nálady, ztuhlost šíje, zvýšenou žízeň a zácpu.
  • Aura. Asi 25 % lidí s migrénou zažívá fázi aury, která může zahrnovat vidění světel nebo skvrn, rozmazané nebo dvojité vidění a dokonce potíže s mluvením.
  • Bolest hlavy. Jedná se o pulzující bolest hlavy, obvykle na jedné straně hlavy. Během této fáze můžete pociťovat nevolnost, zvracení a citlivost na světlo a zvuk. 
  • Postdrome. Poté, co samotná bolest hlavy odezní, se můžete jeden den nebo déle cítit vyčerpaní nebo zmatení. 

Co je skutečnou příčinou migrény?

V první řadě bych se zaměřila na psychosomatické příčiny migrény.

Platí totiž, že zdraví máme ve své hlavě, takže je tam i příčina této nemoci.

Tímto problémem bývají hlavně postižení lidé, kteří sami sebe podceňují a kritizují, kteří si nevěří. Mají strach, že něco nedokáží, že to nezvládnou. Až se o vás zase bude pokoušet migréna, položte nejdříve sami sobě otázku – co si teď myslím, že nezvládnu? Z čeho mám teď strach? Uvidíte, že se vám skutečně objeví situace ve vašem životě, které se bojíte. Migrénou často trpí perfekcionisté. Zkuste na chvíli nechat věci plavat. On se svět nezboří a opakujte si – miluji se a láskou přijímám sebe i všechno, co dělám, jsem v bezpečí

Pokud vás zajímá víc o psychosomatice a skutečných příčinách nemocí, tak je čas se vydat tudy. 

Může existovat mnoho běžných příčin migrény, včetně:

  • potravin, jako je čokoláda, zrající sýry nebo některé potravinářské přísady, jako je glutamát sodný (MSG)
  • nápoje včetně vína, tmavého piva, kofeinové nápoje jako káva nebo čaj nebo dietní nápoje s umělými sladidly
  • stres
  • změny spánku, ať už je to málo nebo příliš mnoho spánku
  • jasná světla nebo odlesky od slunce
  • změny počasí
  • silné pachy jako tabákový kouř, parfémy nebo chemikálie
  • fyzické příčiny, jako je intenzivní cvičení
  • léky včetně hormonální léčby
  • hormonální změny u žen, jako je menstruace, těhotenství nebo menopauza
  • ale tu skutečnou příčinu hledejme ve své hlavě, jako u každé nemoci 

Jak dlouho migrény trvají?

Každý člověk je jiný. Někteří lidé mohou trpět migrénou několikrát za měsíc, zatímco jiní jen několikrát do roka. U některých lidí může migréna trvat několik hodin. U ostatních to mohou být až tři dny.

Jak předcházet migrénám

Nejlepší způsob, jak zvládnout migrény, je v první řadě zabránit tomu, aby se vyskytly. Zde je několik důležitých způsobů, jak to udělat:

  • Sledujte, co vaše migrény spouští, abyste se těmto věcem mohli v budoucnu vyhnout.
  • Spěte pravidelně, 7–9 hodin každou noc.
  • Jezte konzistentní, zdravou stravu.
  • Pravidelně cvičte, ale vyhněte se náhlé a intenzivní námaze.
  • Vyhýbejte se stresu, jak jen můžete, a v případě potřeby používejte techniky zvládání stresu.
  • Cvičte všímavost nebo meditaci.
  • Dodržujte léčebný režim předepsaný lékařem.
  • Zvažte holistické léčby, jako je akupunktura nebo psychosomatika – více v Lexikonu zdraví.

Jak se zbavit migrény

Jakmile migréna začne, existují způsoby, jak zmírnit bolest:

  • Vezměte volně prodejné léky proti bolesti , jako je ibuprofen (Advil, Motrin), acetaminofen (Tylenol) nebo aspirin. Ty fungují nejlépe, pokud je užijete při prvních známkách migrény.
  • Používejte léky předepsané lékařem. Ty mohou zahrnovat pilulky, nosní spreje nebo injekce.
  • Jděte do zatemněné, tiché místnosti a zkuste se uvolnit nebo spát.
  • Aplikujte chlad nebo teplo na hlavu a krk. Led může bolest poněkud utlumit, zatímco teplo může uvolnit napjaté svaly, což může zhoršit bolest hlavy.
  • Pijte něco s kofeinem. Ano, kofein může vyvolat migrénu, ale jakmile začne bolest hlavy, malé množství kofeinu může pomoci snížit bolest.
  • Často také pomáhá masturbace.

Pokud jste zažili migrény, víte, jak moc mohou ovlivnit kvalitu vašeho života. Existuje však mnoho způsobů, jak tomuto běžnému stavu předcházet a léčit. 

Facebookinstagrammail
Facebookmail

You may also like...