Který olej je nejzdravější? Tady jich máme hned 9

Olej na vaření může ve skutečnosti vytvořit nebo zničit váš pokrm, věděli jste to? Někdy se to tak nemusí zdát – koneckonců, pokud je jídlo uvařené, stačí přidat jakýkoli druh oleje. Ale když si uděláte čas na malý průzkum, je to úplně jedno.

V tomto článku se dozvíte o devíti nejzdravějších druzích olejů na trhu, abyste mohli začít vařit s jistotou a proměnit každý pokrm v takový, na kterém si pochutnají ti, kteří hledají zdravé jídlo.

Olivový olej

Olivový olej je jedním z nejzdravějších olejů na vaření. Je bohatý na antioxidanty a má protizánětlivé vlastnosti. Je také dobrým zdrojem mononenasycených tuků, které mohou pomoci snížit riziko srdečních onemocnění.

Řepkový olej

Pokud jde o oleje na vaření, existuje mnoho možností. Který z nich je však nejzdravější? Sestavili jsme seznam nejzdravějších olejů na vaření všech dob a na prvním místě našeho seznamu je řepkový olej.

Řepkový olej má vysoký obsah zdravých mononenasycených tuků a nízký obsah nezdravých nasycených tuků. Je také dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin. Studie prokázaly, že  může pomoci snížit hladinu cholesterolu a snížit riziko srdečních onemocnění.

Řepkový olej je také odolný vůči vysokým teplotám, takže je ideální pro použití při vaření. Má neutrální chuť, takže neovlivní chuť vašeho jídla. Navíc je cenově dostupný, takže je skvělou volbou pro ty, kteří mají omezený rozpočet.

Pokud tedy hledáte nejzdravější olej na vaření, nehledejte nic jiného než řepkový olej!

Olej z hroznových semínek

Olej z hroznových semínek je relativně nový olej na vaření, který byl uveden na trh teprve v posledních několika desetiletích. Přesto se rychle stal oblíbenou volbou domácích kuchařů i profesionálních kuchařů.

Čím je hroznový olej tak výjimečný? Za prvé má velmi vysoký kouřový bod, což znamená, že jej lze používat k vaření při vysokých teplotách, aniž by se do jídla uvolňovaly škodlivé toxiny. Kromě toho je bohatý na srdci prospěšné polynenasycené tuky a obsahuje velké množství vitaminu E.

Jaké jsou tedy nejlepší způsoby použití hroznového oleje? Přestože ho lze použít v jakémkoli receptu, který vyžaduje rostlinný nebo řepkový olej, díky své jemné chuti je obzvláště vhodný pro použití v salátových zálivkách a marinádách. Je také ideální pro smažení nebo smažení a je vynikajícím základem pro domácí majonézu nebo pesto.

Světlicový olej

Světlicový olej je druh oleje na vaření, který se získává ze semen rostliny světlice barvířské. Má vysoký kouřový bod a je bohatý na nenasycené tuky, což z něj činí dobrou volbu pro zdravé vaření.

Ve studiích bylo prokázáno, že snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů a může také přispívat ke zmírnění zánětů. Je také dobrým zdrojem vitaminu E, důležitého antioxidantu.

Avokádový olej

Avokádový olej si ve světě vaření rychle získává oblibu a není divu proč. Tento pro srdce zdravý olej má nižší obsah nasycených tuků než jiné oleje a má vysoký bod zakouření, takže je ideální pro vaření při vysokých teplotách. Je navíc bohatý na mononenasycené mastné kyseliny, které mohou přispět ke snížení hladiny špatného cholesterolu a zlepšení zdraví srdce.

Olej z vlašských ořechů

Olej z vlašských ořechů má oříškovou chuť a je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, což z něj činí jeden z nejzdravějších olejů na vaření. Je také dobrým zdrojem vitaminu E a antioxidantů. Je vhodnou volbou pro smažení, smažení nebo zálivky salátů.

Olej z konopných semínek

Konopný olej je mimořádně zdravý na vaření. Má vysoký obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin a také kyseliny gama-linolenové (GLA). GLA je vzácná protizánětlivá mastná kyselina, která prokazatelně snižuje riziko srdečních onemocnění a artritidy. Obsahuje také vitaminy A, E a K a má oříškovou chuť, která se dobře hodí do slaných pokrmů. Je také dobrou volbou pro pečení a smažení.

Bavlníkový olej

Bavlníkový olej je poměrně nový olej na vaření, který byl uveden na trh teprve koncem 19. století. Získává se ze semen bavlníku a má vysoký obsah mononenasycených tuků a nízký obsah nasycených tuků. Je také bohatý na omega-6 mastné kyseliny a má neutrální chuť, takže je vhodnou volbou pro vaření.

Příznivé účinky na zdraví:

Bylo prokázáno, že bavlníkový olej snižuje hladinu cholesterolu a snižuje riziko srdečních onemocnění. Kromě toho může přispívat ke zlepšení kontroly hladiny cukru v krvi a ke snížení zánětů.

Jak používat:

Bavlníkový olej lze použít k vaření při vysokých teplotách nebo k pečení. Lze ho také přidávat do salátových zálivek nebo používat na dochucení vařených pokrmů.

Lněný olej (lněné semínko)

Lněný olej se získává z drcených semen rostliny lnu. Na rozdíl od jiných olejů je nejbohatší na omega-3 mastné kyseliny, které jsou prospěšné pro zdraví srdce.

Pokud trpíte fyzickými příznaky, které nemají žádnou zjevnou příčinu, může být psychosomatická léčba účinným způsobem, jak najít úlevu. Tím, že se tento přístup zabývá jak myslí, tak tělem, vám může pomoci dostat se ke kořenům vašeho problému a najít trvalou úlevu. Ke kořenům svého problému se dostanete v e-knize Lexikon zdraví zde.

Pro stažení ukázky z LEXIKONU ZDRAVÍ TUDY PROSÍM.
Facebookinstagrammail
Facebookmail

You may also like...